0913-918-1512 – 0913-459-997

آدرس : اصفهان - شهرک صنعتی محمود آباد

0 امتیاز از 0 رای

سنگ تراورتن سیلور و کاربرد آن

سنگ تراورتن سیلور
296
1425
24 آبان 1401
نویسنده مطلب: مدیر

یکی از زیباترین سنگ‌های ساختمانی سنگ تراورتن است. این سنگ به وفور در معماری و ساختمان سازی مورد استفاده قرار […]

توضیحات

یکی از زیباترین سنگ‌های ساختمانی سنگ تراورتن است. این سنگ به وفور در معماری و ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تراورتن‌هایی که در ایران مورد استفاده هستند، رنگ روشنی دارند اما تراورتن‌های تیره مانند سنگ تراورتن سیلور هم در این میان جذابیت خاص خود را به همراه دارند. این سنگ‌های تراورتن امروزه به صورت خیلی گسترده‌ای به عنوان سنگ نما به کار برده می‌شوند. در این محتوا و تلاش کرده‌ایم تا با سنگ تراورتن سیلور و کاربرد آن بیشتر آشنا شوید. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

سنگ تراورتن سیلور چیست؟

این سنگ یکی از شناخته‌شده‌ترین سنگ‌ها است که به خاطر طرح و نقش زیبا، دارای کاربردهای مختلفی در ساختمان می‌باشد. سنگ تراورتن سیلور با زمینه نقره‌ای تا سیاه خود در میان انواع سنگ تراورتن ایرانی شاخص می‌باشد که به دو صورت موجدار و بی‌موج تولید می‌گردد. این سنگ اصولاً به روش‌های مختلفی فرآوری می‌شود و بسیار لوکس و چشم نواز است. یکی دیگر از خصایص این سنگ، تلفیق آسان و راحت آن با سنگ‌ها و متریال‌های دیگر است. سنگ‌های تراورتن خود یک نوع سنگ آهکی هستند که از فعالیت چشمه‌های آب گرم وجود آمده‌اند. حفره‌ها و سطوح اسفنجی روی آن ناشی از دی اکسید کربن هنگام رسوب گذاری است.

موقعیت مکانی معدن سنگ‌های سیلور

معدن اصلی سنگ تراورتن سیلور در شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی است. در این معدن اصولا سنگ‌های تراورتن به صورت کوپ و یا بلوک‌هایی در ابعاد یک تا یک و نیم متر مکعب از سینه کار با استفاده از سیم برش، بریده خواهند شد. سپس با توجه به میزان درز و شکستگی و یکنواختی در طرح به درجات مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. البته به جز شهرستان تکاب معادن عمده این تراورتن در شهرهای آذر شهر و کاشان هم واقع شده است.

ویژگی‌های سنگ تراورتن سیلور

این سنگ دارای یک سری ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد است. اولین آن، وزن سنگ است. سنگ تراورتن سیلور اصولا دارای وزن‌های مخصوص ۲.۶۷ است که آن را جزء سنگ‌های سبک به حساب می‌آورند. همین امر موجب شده در مجتمع و برج‌ها بار اضافی به ساختمان وارد نکند. میزان جذب آب این نوع تراورتن خیلی کم و ناچیز است. از این نظر یک سنگ مطلوب برای استفاده در آب و هوای مرطوب می‌باشد. میزان و مقدار تخلخل سنگ‌های تراورتن بالا است. به همین دلیل به چسبیدن ملات به سنگ در نما کمک بسیار خوبی خواهد کرد. میزان مقاومت فشاری و سایشی سنگ تراورتن سیلور بسیار بالا است و در بخش‌های مختلف از ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. سنگ‌های سیلور، عایق حرارتی و دمایی خوبی هستند که باعث می‌شوند، سر و صدای محیط به داخل ساختمان‌ها منتقل نشود. رنگ و طرح زیبا و موج دار و بی‌موج بودن هم از دیگر ویژگی‌های آن است.

[caption id="attachment_4444" align="aligncenter" width="1024"]مزیت‌های استفاده از سنگ تراورتن سیلور مزیت‌های استفاده از تراورتن سیلور[/caption]

مزیت‌های استفاده از سنگ تراورتن سیلور

همانطور که در قسمت پیش اشاره نمودیم، ویژگی‌های این سنگ منحصر به فرد هستند. همان ویژگی‌ها موجب استفاده فراوان از این سنگ شده است. در ادامه مطلب مزیت‌هایی که کاربرد این سنگ به دنبال دارد را شرح خواهیم داد. اولین مزیت این سنگ، عدم تغییر رنگ به مرور زمان است، یعنی بر اثر تابش نور خورشید، سرما، گرما و دیگر عوامل، تغییر نخواهد کرد. دومین مزیت آن سهولت و آسانی در اجرای عملیات‌های سطحی در آن نظیر صیقلی، چرمی، هوند، کات بروکن می‌باشد. سومین مزیت، همان وزن سبک این سنگ است که موجب کاهش بار اضافی بر ساختمان می‌گردد. با تمام این مزیت‌ها استفاده از سنگ تراورتن سیلور می‌تواند کارایی خاصی داشته باشد.

کاربرد تراورتن سیلور

اولین و مهم‌ترین کاربرد این سنگ، استفاده در نما می‌باشد. از جمله ویژگی های سنگ های تراورتن این است که به طور کلی مقاومت فشاری و سایشی خوبی دارند و می‌توانند در انواع شرایط آب و هوایی به راحتی دوام بیاورند. از اسلب‌های تراورتن سیلور در ورودی ساختمان و دیوارهای داخلی به خوبی استفاده می‌گردد. به همین دلیل از درجات بالای سیلور تکاب برای سالن‌های بزرگ و یا ورودی پاساژها و مجتمع‌ها استفاده می‌کنند. یکی دیگر از کاربردهای این سنگ استفاده در نمای داخلی و خارجی و محوطه سازی است که برای همخوانی با نمای ساختمان می‌توان از برش‌های طولی این تراورتن برای پوشش دیواره حیاط و یا دیوار پارکینگ و محوطه سازی و نماهای خارجی و غیره بهره برد. در ساخت پله‌ها از این سنگ به عنوان سنگ پله با ضخامت ۳ سانتیمتر به خوبی استفاده می‌گردد. ابعاد طولی پله‌ها، از ۹۰ تا ۱۱۰ با هم متفاوت هستند و به نوع پله بستگی دارد. مصنوعات سنگ همانند گلدان‌های سنگی، ابزارهای سنگی، جاشمعی و مجسمه‌های ورودی ساختمان نیز اغلب از همین سنگ ساخته می‌شوند.

معایب

همانطور که در مورد مزایا و ویژگی‌های سنگ تراورتن سیلور سخن گفتیم، بهتر است اشاره‌ای هم به معایب آن داشته باشیم تا خریداران و مصرف کنندگان تصمیم اشتباهی نگیرند. اولین محدودیت این سنگ نامناسب بودن آن برای پوشش‌های کف ساختمان است. یعنی نمی‌توان آن را همانند تراورتن‌های دیگر در کف به عنوان سنگفرش مورد استفاده قرار داد. دومین عیب یکنواخت بودن طرح و رنگ آن است که ممکن است با هر سلیقه‌ای همخوانی نداشته باشد. سومین عیب هم احتمال رنگ پریدگی سنگ است.

عوامل موثر بر قیمت سنگ تراورتن سیلور

سنگ‌های تراورتن یکی از زیباترین سنگ‌های ساختمانی هستند که عوامل بسیار زیادی در تعیین قیمت، انواع برش و اشکال آن نقش خواهند داشت. از جمله عواملی که بر قیمت سنگ‌های سیلور نقش تعیین کننده‌ای دارند، ابعاد و ضخامت سنگ است. سنگ‌هایی که در اندازه اسلب برش خورده باشند، قیمت خیلی بیشتری دارند، زیرا برای برش آن باید از کیفیت بالای سنگ تراورتن استفاده کرد. طرح و رنگ سنگ از دیگر عوامل تعیین قیمت است. سنگ‌هایی که دارای زمینه رنگی یکنواخت باشند، قیمت بیشتری دارند. کیفیت فرآوری هم در تعیین قیمت سنگ تراورتن بی تاثیر نخواهد بود. اگر سنگ به وسیله دستگاه پیشرفته و به روز فرآوری شود، کیفیت فرآوری آن بالاتر خواهد رفت و سنگ هم یک ظاهر درخشان خواهد داشت.

  صراحی سنگی

 صراحی سنگی

8دقیقه مطالعه

26 دی 1402

 آیا گرانی سنگ دلیل بر کیفیت بالای آن است؟

آیا گرانی سنگ دلیل بر کیفیت بالای آن است؟

5دقیقه مطالعه

4 اردیبهشت 1401

Be the first to write a review

نظرات کاربران نظرات دیگران رابطه با این محتوا0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آیا می دانید
آتاسنگ به سراسر ایران ارسال رایگان دارد

برای مشاوره با ما تماس بگیرید

مطالب مشابه دیگر