0913-918-1512 – 0913-459-997

آدرس : اصفهان - شهرک صنعتی محمود آباد

0 امتیاز از 0 رای

سنگ چینی قروه را بیشتر بشناسیم

سنگ چینی قروه
296
1192
5 اردیبهشت 1402
نویسنده مطلب: مدیر

سنگ‌ها در انواع و دسته‌های مختلفی در بازار موجود هستند. یکی از آنها انواع سنگ چینی است. این سنگ از […]

توضیحات

سنگ‌ها در انواع و دسته‌های مختلفی در بازار موجود هستند. یکی از آنها انواع سنگ چینی است. این سنگ از خانواده سنگ‌های رسوبی و دگرگونی است و در دسته سنگ‌های مستحکم قرار می‌گیرد. در بافت سنگ چینی کریستال‌های ریزی وجود دارد که با چشم قابل مشاهده هستند. در این بخش از مقاله آتا سنگ قصد داریم شما را با نوعی از این سنگ زیبا؛ یعنی سنگ چینی قروه بیشتر آشنا کنیم و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

سنگ چینی قروه چیست؟

این سنگ چینی دارای زمینه سفید و رگه‌ها و خطوط طوسی است. در بعضی از سورت‌ها رگه‌های عسلی هم مشاهده می‌گردد. این سنگ در ایران اصطلاحاً با نام سنگ کریستال هم شناخته می‌شود. سنگ چینی به دلیل رنگ و کیفیتی که دارد، در میان سنگ‌های محبوب ایرانی قرار گرفته است. این سنگ از لحاظ کیفیت و قیمتی، بعد از چینی سیرجان قرار دارد و از زیباترین سنگ‌های چینی دنیا به حساب می‌آید. فرآوری آن در ابعاد اسلب بوده، اما شما می‌توانید ابعاد ۴۰ طولی و ۶۰ در ۶۰ آن را هم بیابید.

ویژگی‌های سنگ قروه

اگرچه سنگ‌های چینی از نظر استحکام به پای سنگ مرمر یا سنگ تراورتن نمی‌رسند، اما سنگ چینی قروه با توجه به ساختار و ویژگی‌هایی که دارد، از مقاومت فشاری بالایی برخوردار است. این سنگ، جذب آب پایینی هم دارد و به خوبی در برابر عوامل فیزیکی محیط مانند سرما، گرما، هوازدگی و غیره مقاومت می‌کند. از دیگر ویژگی‌های شاخص سنگ قروه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
  • تراکم بسیار بالا
  • ساب پذیری متناسب
  • استحکام بالا
  • مقاومت سایشی عالی
  • مقاومت فشاری مطلوب
  • قیمت بسیار مناسب
  • رنگ و طرح خاص و منحصر به فرد

موقعیت مکانی معدن این سنگ

معدن اصلی سنگ چینی قروه در استان کردستان و شهرستان قروه قرار دارد. این معدن به صورت ماهیانه چیزی حدود ۲ هزار تن سنگ چینی را در کشور تامین می‌کند. در شهرستان قروه، علاوه بر معدن قروه، معادن متعدد دیگری هم  قرار گرفته است. اکثر این معادن هم در جاده سیریش آباد قرار دارند. سنگبری‌های موجود در استان تهران و اصفهان، سهم خیلی بزرگی در فرآوری سنگ چینی قروه دارند. زیرا این سنگبری‌ها دارای ابزار و دستگاه‌های مدرن و با کیفیت هستند. سنگ‌های قروه از معادن در اندازه‎های بزرگ و به صورت خام استخراج می‌شوند، سپس جهت فرآوری به سنگبری‌ها ارسال می‌شوند.

مزایای سنگ چینی قروه

این سنگ، نسبت به دیگر سنگ‌ها از مزایای خاصی برخوردار است. در ادامه مطلب به این مزایا اشاره می‌کنیم.
  • برخورداری از رنگ‌های زیبا و روشن
  • جلا پذیری بالا و براق و درخشنده بودن سطح سنگ
  • طرح‌های متنوع و زیبا بوک مچ و فورمچ
  • جذب آب بسیار پایینی دارد و در مکان‌های مرطوب مانند آشپزخانه قابلیت استفاده دارد.
  • مقاومت سایشی بالایی دارند و در برابر خراش از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهند.
  • تراکم و وزن بالا هم از آخرین مزیت‌های آن به حساب می‌آید.

موارد کاربرد سنگ قروه

معمولا کاربرد سنگ های چینی در بخش داخلی ساختمان است. از بهترین سنگ‌هایی که در بخش‌های مختلفی از ساختمان می‌توان از آن استفاده کرد، سنگ چینی قروه است. این سنگ به دلیل داشتن قیمت مناسب و زیبایی خاص، در بخش‌های مختلف ساختمان استفاده می‌گردد. در ادامه به صورت مختصر به موارد استفاده آن اشاره می‌کنیم.

کاربرد در بخش داخلی ساختمان

همان‌طور که پیش‌تر عنوان نمودیم سنگ‌های قروه ذاتا زیبا هستند و به دلیل همین زیبایی، محبوبیت  فراوانی در میان کاربران دارند. از جمله موارد کاربرد این سنگ، در بخش‌های داخلی ساختمان می‌توان به مواردی مانند استفاده به عنوان سنگ کف، استفاده در سرویس بهداشتی، استفاده در ساخت وان های سنگی، استفاده  در سنگ کانتر آشپزخانه، قابلیت استفاده در دیوارهای حمام، استفاده در سنگ قاب آسانسور، استفاده در پله‌ها و لابی هتل‌ها و ساختمان‌ها اشاره کرد. علاوه بر بخش داخلی ساختمان از سنگ چینی قروه می‌توان در ساخت مجسمه‌های تزئینی، گلدان و دیگر لوازم زینتی هم بهره برد.

کاربرد در بخش خارجی ساختمان

سنگ چینی قروه اگر چه در برابر آب و سایش و خمش، مقاومت خوبی دارد، اما به دلیل نوع ساختارش، در برابر تغییرات شدید دمایی به خصوص هوای شرجی، خیلی کمتر مقاومت می‌کند. به دلیل همین ویژگی‌ها اگر قصد دارید از آن به عنوان سنگ نما استفاده کنید، بهتر است در مناطق معتدل از آن بهره ببرید. زیرا تغییرات دمایی خیلی شدید در این مناطق احساس نمی‌شود و باران و وزش باد شدید هم خیلی کمتر است.

قیمت سنگ چینی قروه

در تعیین قیمت این سنگ، عوامل بسیار زیادی دخیل هستند. در ادامه مطلب به بررسی این عوامل می‌پردازیم.
  • رنگ و طرح سنگ: یکی از پارامترهای بسیار مهم که در قیمت این نوع سنگ تاثیر مستقیمی دارد، طرح و رنگ آن است. هر چقدر رنگ زمینه سنگ، روشن‌تر باشد، قیمت نهایی آن گران‌تر می‌شود. سنگ‌های طبیعی، معمولاً طرح‌های کمتری دارند اما همان طرح‌ها بسیار جذاب و پرطرفدار هستند.
  • ضخامت سنگ‌ها: سنگ‌های طبیعی باید در ضخامت‌های ۲ سانتی متری باشند. حال در صورتی که سنگ با ضخامت کمتر یا بیشتر سفارش داده شود، قیمت آن هم تغییر پیدا می‌کند.
  • سایز اسلب‌های فرآوری شده: از دیگر عوامل تاثیر گذار بر قیمت سنگ، سایز اسلب‌های فرآوری شده آنها است. سنگ‌های اسلبی که ابعاد بزرگتری دارند از نظر قیمتی خیلی گران‌تر هستند.
  • بوک مچ یا فور مچ بودن سنگ: سفارش دادن سنگ‌های چینی قروه به صورت بوک مچ یا فورمچ هزینه بیشتری را برای مصرف کنندگان خواهد داشت.
  • کیفیت فرآوری سنگ: کیفیت فرآوری سنگ‌ها هم در قیمت آنها بی‌تاثیر نخواهد بود. هر چقدر سنگ را با کیفیت بیشتری ساب کنند، شفافیت و براقیت آن افزایش می یابد که همین امر روی قیمت سنگ اثر می‌گذارد.

معایب این سنگ

با تمام ویژگی و مزیت‌هایی که برای این نوع سنگ عنوان نمودیم، همچنان سنگ چینی قروه از محدودیت‌هایی رنج می‌برد. اولین عیب عدم وجود رنگ‌های متنوع در سنگ است. دومین عیب چسبندگی تقریباً کم و سومین عیب وزن تقریباً بالای آن می‌باشد و در آخر هم می‌توان به وجود رگه‌های زیاد و زمینه شلوغ در بعضی از سورت‌های سنگ اشاره کرد.
 مهمترین معادن سنگ ایران

مهمترین معادن سنگ ایران

10دقیقه مطالعه

24 شهریور 1399

 پاکیزگی و بهداشت سنگ ساختمانی

پاکیزگی و بهداشت سنگ ساختمانی

9دقیقه مطالعه

13 بهمن 1400

Be the first to write a review

نظرات کاربران نظرات دیگران رابطه با این محتوا0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آیا می دانید
آتاسنگ به سراسر ایران ارسال رایگان دارد

برای مشاوره با ما تماس بگیرید

مطالب مشابه دیگر