0913-918-1512 – 0913-459-997

آدرس : اصفهان - شهرک صنعتی محمود آباد

0 امتیاز از 0 رای

محبوب ترین مصالح ساختمانی کدامند؟

محبوب ترین مصالح ساختمانی
296
1161
15 فروردین 1402
نویسنده مطلب: مدیر

یکی از مشاغل پر رونق در سراسر دنیا ساختمان سازی است. در این شغل، یک دغدغه بسیار رایج وجود دارد […]

توضیحات

یکی از مشاغل پر رونق در سراسر دنیا ساختمان سازی است. در این شغل، یک دغدغه بسیار رایج وجود دارد و آن هم انتخاب مصالح ساختمانی با کیفیت می‌باشد و در این میان خرید سنگ ساختمانی از رایج‌ترین مصالح است. برای اینکه ساختمان زیبا و بادوامی داشته باشیم، باید از مصالح خوب و محبوبی استفاده کنیم. قرار است در این مطلب به بررسی محبوب ترین مصالح ساختمانی بپردازیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

منظور از مصالح ساختمانی چیست؟

به مواد و مصالحی که در ساخت و ساز یک بنا مورد استفاده قرار می‌گیرند، مصالح ساختمانی می‌گویند. این مصالح از نظر جنس به دو نوع ساده و مرکب تقسیم بندی می‌گردد. مصالح ساده از یک ماده اولیه تشکیل شده‌اند که شامل کاشی، سیمان، شن، تیرآهن و سایر موارد است. مصالح مرکب هم آن دسته مصالحی هستند که از چند نوع ماده اولیه تشکیل شده باشند که شامل انواع ملات، تیرچه و بتن است. این مصالح در ساختمان‌های معروفی نظیر هتل ترنس آتلانتیک مورد استفاده قرار گرفته‌اند. بعضی از مصالح، طبیعی بوده و بعضی دیگر به صورت مصنوعی حاصل دست‌رنج محققان هستند. در واقع منظور از مصالح مصنوعی، مصالح ساخت دست بشر است.

محبوب ترین مصالح ساختمانی

شناخت دقیق و همه جانبه بهترین مصالح ساختمانی موجب توانا شدن طراحان و سازندگان ساختمان در انتخاب درست مصالح می‌باشد. برای این که شما بدانید بهترین مصالح ساختمانی کدام‌ها هستند، در این بخش به صورت مختصر بررسی آنها می‌پردازیم.

آجر

یکی از پرمصرف‌ترین و رایج‌ترین مصالح ساختمانی که از گذشته تا به حال در ساخت و ساز انواع بناها مورد استفاده قرار می‌گرفته است، آجر است. آجرها از خاک رس تهیه می‌شوند، به این صورت که از خاک رس، گِل درست کرده و سپس گل‌ها را در قالب مخصوص ریخته و می‌پزند و  سپس آنها را خشک می‌کنند. آجرها به دو دسته آهکی و رُسی دسته بندی می‌گردند. آجرهای رسی از سیلیکات‌های آلومینیوم و آجر آهکی با سنگ دانه‌های ریز سیلیسی ساخته می‌شوند. از گذشته تا به حال، آجرها تغییرات زیادی داشته‌اند. اولین تغییر آنها تغییر در مقاومت آن‌ها است و به طور چشمگیری مقاومت آنها بیشتر شده است. آجر نسوز هم یکی دیگر از انواع آجر است که آن را در زیباسازی نما و ساخت دیوارهای داخلی شومینه مورد کاربرد قرار می‌دهند.

بتن از محبوب ترین مصالح ساختمانی

یکی دیگر از مصالح محبوب و رایج، بتن است. بتن جز محکم‌‌ترین مصالح، به حساب می‌آید که استفاده از آن در ساختمان سازی هم بسیار رواج دارد. علت محبوب بودن آن هم ضد زلزله کردن ساختمان است. بتن‌ها از ترکیب سیمان، ماسه و آب تشکیل می‌شوند. مواد اولیه آن‌ها ارزان و در دسترس است. از بتن‌ها برای محکم کاری و ساخت بنا استفاده نمی‌شود، بلکه برای ایجاد پوشش برای کف ساختمان، دیوارهای داخلی و خارجی کاربرد دارد. بتن‌ها بنا بر درصد ترکیب مواد اولیه در انواع مختلفی هستند که پرکاربردترین آنها شامل بتن سنگین، سبک، متخلخل، پلیمری و خود متراکم است.

بلوک سیمانی

یکی دیگر از مصالح ساختمانی محبوب و پر کاربرد، بلوک سیمانی است. این مصالح از گذشته تا به حال، مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. آنها از ترکیب سیمان، آب، ماسه و شن ریزه با سایر سنگدانه‌ها به وجود می‌آیند. بلوک‌های سیمانی یا بتنی به دو شکل توپر و توخالی ساخته می‌شوند. از این مصالح به صورت باربر یا غیر باربر در دیوارهای داخلی و خارجی استفاده می‌شود.

سنگ از دیگر انواع محبوب ترین مصالح ساختمانی

یکی از قدیمی‌ترین و البته پر کاربردترین مصالح ساختمانی که می‌توان نام برد، سنگ است. دلیل این همه رایج بودن آن به مقاومت بالا و طرح و رنگ‌های متنوع آن برمی‌گردد. از نظر ترکیب شیمیایی، سنگ‌ها به سه دسته سیلیکاتی، سیلیسی و سنگ های آهکی دسته بندی می‌گردند. در طبیعت سنگ‌ها در انواع مختلفی همانند مرمر، گرانیت، تراورتن، کوارتزیت، چینی و ماسه سنگ وجود دارد. هر کدام از این سنگ‌ها خود دارای ویژگی و قابلیت‌های خاصی هستند که در قسمت‌های مختلف ساختمان نظیر نما کاری، راه پله، کفپوش، سینک و کانتر استفاده می‌گردند. [caption id="attachment_4828" align="aligncenter" width="650"]محبوب ترین مصالح ساختمانی انواع مصالح ساختمانی محبوب[/caption]

چوب

از ابتدایی‌ترین مصالح ساختمانی چوب است که نظر بسیاری از انسان‌ها را به خود جلب کرده است. چوب یا الوار امروزه به صورت خیلی گسترده‌ای استفاده می‌شوند. هر دو محصول درختان تنومندی هستند که تنه آن در موارد متعددی به کار برده می‌شود. چوب‌ها دارای استفاده مختلف و نامحدود هستند و به ویژه ترکیب سنگ و چوب در دکوراسیون داخلی کاربرد زیادی دارد. خانه‌های چوبی را که شاهد هستیم، محصول همین مصالح ساختمانی هستند. در میان چوب‌های طبیعی، چوب گردو، بیشترین استحکام و قیمت را دارد. به دلیل قیمت بالا و امکان فرسودگی چوب طبیعی در طولانی مدت، چوب‌های مصنوعی تولید شدند. جالب است بدانید که چوب‌های مصنوعی تنوع خیلی بیشتر و استحکام خیلی بالاتری نیز دارند. به کارگیری چوب به عنوان کفپوش، موجب گرما بخشیدن و حس خوب به فضای داخلی ساختمان خواهد شد. انواع چوب‌های مورد استفاده شامل چوب راش، بلوط، ملچ، روسی، چوب ترموود و ام دی اف است.

سیمان از رایج‌ترین و محبوب ترین مصالح ساختمانی

سیمان به صورت پودر ریز است که می‌توان آن را با آب، ترکیب کرد. این ماده وقتی با آب ترکیب می‌گردد، حالت چسبندگی به خود می‌گیرد و بعد از گذشت مدت زمانی، سخت و محکم می‌شود. در صورتی که جنس دانه‌های سیمان ریز باشد، استحکام سیمان بیشتر خواهد شد. سیمان‌ها در انواع مختلفی همانند سیمان نسوز، سیمان سفید، سیمان رنگی، سیمان ضد آب و سیمان پرتلند است. سیمان‌ پرتلند یکی از پر کاربردترین انواع سیمان است که برای ساخت قسمت‌های مختلف از آن استفاده می‌گردد.

کاشی و سرامیک

یکی از متنوع‌ترین و در عین حال بهترین مصالح ساختمانی کاشی و سرامیک است. این مصالح در جنس، طرح و رنگ و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود که دست افراد را برای انتخاب کردن باز می‌گذارد. بیشترین کاربرد کاشی و سرامیک در حمام و سرویس‌های بهداشتی است با تنوعی که در سال‌های اخیر مشاهده می‌کنیم. می‌توان از آنها در نمای داخلی نیز استفاده کرد. به دلیل ضخامت نازک کاشی، فقط در بخش‌هایی از نمای داخلی ساختمان به کار می‌رود. در حالی که سرامیک را می‌توان هم در پوشش دیوارها و هم در کف ساختمان استفاده کرد. یکی از انواع سرامیک‌ها که اخیراً با محبوبیت زیادی مواجه شده را می‌توان سرامیک چوب فاکس دانست. میزان شباهت این سرامیک به چوب خیلی زیاد است.

گچ

از آسیاب کردن سنگ گچ، گچ‌ها به دست می‌آیند. از پودر گچ در موارد گوناگون نظیر سرامیک سازی، کاشی کاری، گچبری و صنعت سیمان استفاده می‌شود. گچ به عنوان یکی از محبوب ترین مصالح ساختمانی از مزایا و معایبی برخوردار است. از مزایای آن می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر آتش سوزی و انتقال کمتر سر و صدا به بیرون از محیط اشاره کرد.

فلزات

فلزها یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مصالحی هستند که تاریخچه استفاده از آنها در ساخت بنا به هزاران سال قبل برمی‌گردد. فلزات قابلیت جوشکاری، خم پذیری و سختی بالایی دارند که بیشتر در تولید میلگرد از آنها استفاده می‌شود. فلزات به دو دسته آهنی و غیر آهنی تقسیم بندی می‌گردند که در میان آنها فولاد، آلومینیوم و آهن، جزء پرکاربردترین فلزات به شمار می‌آیند.

جمع بندی نهایی

در این محتوا به بررسی محبوب ترین مصالح ساختمانی پرداختیم. استفاده از مصالح با کیفیت از هر چیز دیگری در ساختمان سازی مهمتر است. برخی از این مصالح، نظیر سنگ، در کنار استحکام بالا، زیبایی چشمگیری دارند. بعضی دیگر مثل چوب طبیعی زیبایی خیره کننده داشته اما عمرشان کوتاه‌تر از سنگ است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم پس از انتخاب متریال، حتما به کیفیت و هزینه‌ها هم توجه کنید.
 معرفی سنگ مرمریت مهکام

معرفی سنگ مرمریت مهکام

2دقیقه مطالعه

4 مهر 1402

 سنگ تراورتن سیلور و کاربرد آن

سنگ تراورتن سیلور و کاربرد آن

6دقیقه مطالعه

24 آبان 1401

Be the first to write a review

نظرات کاربران نظرات دیگران رابطه با این محتوا0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آیا می دانید
آتاسنگ به سراسر ایران ارسال رایگان دارد

برای مشاوره با ما تماس بگیرید

مطالب مشابه دیگر